Weather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at sea

Live koufrontpassage tijdens weertraining!

Geplaatst door Gerrit Hiemstra op 07-10-2014 20:53

Van vrijdat 3 t/m zondag 5 oktober 2014 hebben we een zeer geslaagde weertraining gehad vanuit Willemstad. We hebben mooi gezeild en er trok ook nog een koufront over! Theorie en praktijk kwamen mooi samen! Hieronder volgt een fotoverslag van deze weertraining.

1

Vrijdagochtend vroeg begon de dag nevelig in Jachthaven De Batterij in Willemstad (NB). De boot ligt er nog rustig bij, de cursisten zijn nog onderweg.

2

De weertraining ging van start met theorie. Daarvoor hebben we actuele weerkaarten nodig. Voor elke cursist wordt een setje weerkaarten uitgeprint.

3

Na de ochtend met theorie gingen we 's middags zeilen. Er was eerst nauwelijks wind, dus de motor aan. Later kwam er iets meer wind en konden we (net) zeilen. Met 3 à 4 knopen wind haalden we 3 knopen bootsnelheid.

4

Met zo weinig wind kan de gennaker er natuurlijk ook op. Schipper Ted van IJperen geeft uitleg op het voordek. Met een beetje afkruisen konden we de gennaker net vol houden.

5

In de buurt van Hellvoetsluis kwam de Gipsy van Tip Top Sailing ook nog even langszij. Ze waren op weg naar de sluis bij Stellendam om een zeezeiltocht naar Scheveningen te maken (en weer terug natuurlijk).

6

In de Heliushaven van Hellevoetsluis was het een prachtige avond. Hier zitten we allemaal in de kuip om nog even na te praten. In de warme lucht met weinig wind was het heel goed uit te houden.

7

Het was een mooie avond en de boot ligt er prachtig bij aan de passantensteiger. Speciaal voor de foto werd een stootwil nog even binnenboord gehaald. Het oog wil ook wat ;-)

8

De volgende dag al vroeg weer op en met de theorie aan de slag. De voorgaande dag hadden we al gezien dat er 's avonds een front zou overtrekken. Dat zat er nog steeds aan te komen; de planning was dat het front om 20:00 uur zou overtrekken.

9

Na de theorie vertrokken we naar de sluis bij Stellendam. Het was nog altijd mooi weer en bij een wat aantrekkende wind was het plan om via het Slijkgat even de Noordzee op te gaan. Konden we ook het "sluisvaren" even oefenen.

10

Eenmaal in het slijkgat werd het naderende koufront al snel duidelijk. In de hoge bewolking konden we ook nog even een gedeeltelijke halo en een bijzon ontdekken. Dat hoort eigenlijk meer bij een warmtefront, maar niet exclusief klaarblijkelijk.

11

We nemen even een pauze om wat te eten en te drinken. Op de achtergrond is de hoge bewolking van de voorkant van het koufront te zien.

12

We waren mooi op tijd in de haven van Stellendam, rond 18:00 uur. De zon was toen al verdwenen. Vanuit het westen werd de bewolking steeds dikker.

13

Rond 19:00 uur kwam er vanuit het westen een hele donkere lucht opzetten. Uiteindelijk trok het koufront om 19:30 uur over met forse windstoten tot 28 knopen. De wind draaide in een kwartier tijd van ZZW naar NNW. Zelden zo'n duidelijke frontpassage live meegemaakt. Het was geweldig om de theorie op deze manier aan de praktijk te toetsen.

14

De volgende dag was het front voorbij en in de koude lucht ontstonden mooie platte cumuluswolken. Het was een stuk kouder, dus een extra jas aan en zelfs een enkele muts op. Opnieuw een geweldige zeildag.

15

Met de matige wind uit NNO konden we prachtig terug naar Willemstad zeilen. Het programma hadden we wat aangepast omdat de verwachting was dat de wind er 's middags wat uit zou gaan. Daarom eerst tot 11:00 uur theorie, daarna zeilen en vanaf 15:30 in de haven nog een uur theorie om het af te sluiten.

16

Zondag om 15:00 uur kwam de haven van Willemstad al weer in zicht. We kunnen terugkijken op een prachtige weertraining. Een gezellige club cursisten die nu allemaal zelf een weersverwachting kunnen opstellen met weerkaarten. Eem zeer geslaagd weekend met de frontpassage als bonus!


Mooi weer tijdens weertraining in Z-Holland

Geplaatst door Gerrit Hiemstra op 27-05-2014 10:05

Van vrijdag 16 tot en met zondag 18 mei 2014 hebben we de eerste weertraining gehouden in Zuid-Holland. Voorheen lag de boot in Lemmer en zeilden we vooral op het IJsselmeer. Nu ligt de Mandate in Willemstad (NB) en zeilen we in Zuid-Holland en Zeeland.

Het was een zeer geslaagde tocht. Er waren vijf deelnemers en ondanks het rustige weer hebben we mooi gezeild. Daarbij hadden we vooral baat bij de zeewind die steeds in de middag opstak. Het voordeel van het rustige weer was dat de zon uitbundig scheen en dat de temperatuur aangenaam was! Onderstaand een fotoverslag van de tocht.

Klaar voor vertrekDe boot ligt klaar voor vertrek in Jachthaven De Batterij in Willemstad (NB).

TheorieOp de eerste dag beginnen we met de theorie. Dat betekent aan de slag met de weerkaarten.

CursusmateriaalEen deel van het cursusmateriaal.

HellevoetsluisWachten voor de brug in Hellevoetsluis.

Aan de steigerAan de steiger in de haven van Hellevoetsluis.

In de kuipDe eerste dag nabespreken in de kuip onder het genot van een drankje.

Traject 1e dagHet traject van de eerste dag. Van Willemstad naar Hellevoetsluis. Beetje kruisen op het Haringvliet.

Vlak waterOp de tweede dag verlaten we de haven van Hellevoetsluis. Vlak water, want de zeewind is nog niet opgestoken.

SlijkgatAan de wind in het Slijkgat. Ook bij een knoop of 10 wind wil de Mandate best wel vaart maken...

GennakerOp de terugweg in het Slijkgat kon de gennaker er op. Een enorme lap zeil waarmee de Mandate zo 8 knopen loopt. Het oude zeilnummer uit de VS staat er nog in, want dat kon de zeilmaker er niet uithalen. Een beetje nostalgie...

MooiJa, de gennaker staat er mooi bij!

RelaxedEn zo kun je natuurlijk ook gennakeren. Best te doen zo'n weertraining!

Beentjes omhoogLekker met de beentjes omhoog naar de cirrus kijken. Best te doen zo'n weertraining!

Dag 2Het traject van de tweede dag: van Hellevoetsluis door de sluis, het Slijkgat en vervolgens weer door de sluis naar de haven van Stellendam.

Kopje theeMet een kopje thee de weerkaarten downloaden en uitprinten voor het theoriegedeelte van de derde dag.

WeerkaartenDe deelnemers hard aan het werk met de weerkaarten: hoe hard gaat het waaien en wanneer komt het front over? Dat is allemaal uit de kaarten te halen.

HaringvlietbrugVoor de Haringvlietbrug. Bijna terug in de haven in Willemstad.

Dag 3Het traject van de derde dag. Het eerste stuk vanaf Stellendam op de motor, mooie gelegenheid om een omeletje te bakken. Bij Tiengemeten nog even aan het kruisen geweest. Daar stond een beetje wind.

NapratenWe kijken voldaan terug op een mooie weertraining. Veel geleerd, lekker gezeild en elkaar mooie verhalen verteld.

TevredenTevreden na een geslaagde weertraining.

Ook een weertraining volgen? Klik hier!

Weather at sea in de krant

Geplaatst door Gerrit Hiemstra op 14-04-2013 15:07

Weather at sea stond in de krant! In de weekendbijlage van de Leeuwarder Courant van 13 en 14 april stond een verslag van de eerste weertraining van 5 t/m 7 april. Hartstikke leuk om eens te lezen hoe een buitenstaander zoiets ervaart.

Voorpagina bijlage Pagina 1 Pagina 2

 

Klik op de plaatjes hierboven om de hele pagina te lezen.

1e weertraining: koud en veel zon

Geplaatst door Gerrit Hiemstra op 08-04-2013 13:48

De eerste weertraining van het seizoen is uitstekend verlopen, maar het was wel afzien. Met een watertemperatuur van slechts 2,8°C(!) was het erg koud, maar gelukkig scheen de zon wel. Dat compenseerde de kou enigszins.

Vrijdagochtend 5 april arriveerden de vierOnderweg naar Urk deelnemers Aart, Tobias, Klaas en Ed in Lemmer en we gingen van start met (warme!) koffie en "oranjekoeke" in de kajuit. Ook Suzanne, redacteur van de Leeuwarder Courant, was aanwezig. Ze wilde wel eens weten hoe zo'n weertraining in zijn werk gaat met als doel een artikel te schrijven voor de weekendbijlage van de krant. Na de koffie gingen we aan de slag met de weerkaarten en in de loop van de ochtend werd de eerste weersverwachting opgesteld. Het bleek dat de wind aanvankelijk in de noordoosthoek zou blijven, zaterdag meer noordelijk zou worden en zondag zou er vrijwel geen wind zijn door een hogedrukgebied. Na enige discussie werd besloten Urk als eerste bestemming te kiezen.

Op weg naar Urk stond er een stevige wind, noordoost, windkracht 5. De genaker werd gehesen en al snel zaten we boven de 7 knopen. Na enige tijd moest’ie weer naar beneden omdat de koers te veel voor de wind was. In Urk was het niet moeilijk een plekje te vinden, want de meeste zeilboten stonden nog op de kant.

Zaterdagochtend begon de dag koud metAan de slag met actuele weerkaarten overtrekkende stratusvelden. In de loop van de ochtend klaarde het op. In de kajuit werden de weerkaarten uitgeplozen en de verwachting was dat we met een noordelijke wind Enkhuizen wel konden bezeilen. Opnieuw was voor zondag de conclusie: vrijwel geen wind. Na de lunch zijn we richting Enkhuizen vertrokken. Het bleek dat de wind toch wat meer noordnoordwest was. Na een slag naar het noordoosten was Enkhuizen bezeild en rond half zes arriveerden we in de Buitenhaven.

Zondagochtend werd er eerst ontbeten metIn de Buitenhaven van Enkhuizen gebakken eieren met spek en warme croissants uit de havenwinkel. Daarna weer aan de slag met een verse set Bracknell-weerkaarten. Deze keer kwamen ook de fronten aan de orde en al snel bleek dat dinsdag en woensdag enkele occlusies vanuit het zuiden de koude lucht zouden gaan verdrijven. Om 1300 uur vertrokken we richting Lemmer. Inmiddels was zon tevoorschijn gekomen en schipper Ted demonstreerde nog even hoe je op een loeflijn van lagerwal weg kunt varen. EerstBroodjes in de zon konden we zeilen, maar halverwege het IJsselmeer moest de motor aan omdat de wind helemaal wegviel. De naderende fronten waren al zichtbaar door vliegtuigstrepen en cirrusbewolking aan de zuidelijke hemel. Boven het IJsselmeer had de zon vrij spel, maar rondom waren cumuluswolken boven land te zien. Een kenmerkend verschijnsel voor het vroege voorjaar.

In Lemmer aangekomen hebben we nog even nagepraat en kregen we van één van de deelnemers zelfs een fles wijn aangeboden. Nadat iedereen naar huis was vertrokken hebben we de boot opgeruimd en schoongemaakt. Bij het wegrijden was een halo (kring om de zon) te zien en dat was een toepasselijk slot van een prima eerste weertraining van het seizoen.

Weercursus 16/3: "Praktisch en met diepgang"

Geplaatst door Gerrit Hiemstra op 17-03-2013 19:25

"Ik vond de cursus top! Praktisch met Weercursus 16 maart 2013 Lemmervoldoende diepgang, en ga er zeker mee aan de slag." Dat was de reactie van één van de deelnemers aan de weercursus van Weather at sea in Lemmer. Dat is ook precies de bedoeling van de weercursus: zelf met weerkaarten aan de slag en zelf een weersverwachting maken die past bij je (zeil)plannen.

In de kantine van Dörr Jachtbetimmering in Lemmer begonnen drie vrouwen en acht mannen 's ochtends na koffie en een stukje Friese "oranjekoeke" aan de weercursus. Bij het voorstelrondje bleek dat de deelnemers zeer verschillende zeilervaringen en doelen hadden, maar iedereen was erop gebrand eindelijk dat weer eens in de vingers te krijgen.

We gingen van start met het praktische weer: naar buiten om te kijken wat we konden waarnemen en zien. Dat was prima te doen, want we hadden een prachtig uitzicht over de Lemster baai richting het IJsselmeer. Daarna is iedereen aan de slag gegaan met een verse set actuele weerkaarten om de eerste stappen te zetten naar de eerste echte eigen weersverwachting.

Na de lunch zijn we weer even naar buiten Weerkaart 16 maart 2013gegaan om het weer te bekijken, de wind was behoorlijk aangewakkerd, de bewolking was toegenomen en er was een vage halo om de fletse zon te zien. Op de weerkaarten was later te zien dat dit te maken had met een naderende frontale zone. 's Middags heeft iedereen zijn/haar weersverwachting afgemaakt. Uiteraard werden de resultaten vergeleken met de KNMI-verwachting en die bleek goed overeen te komen met de eigen conclusies.

Samengevat: een zeer geslaagde weercursus met 11 enthousiaste deelnemers. Nu is het aan hen zelf om routine op te bouwen en regelmatig aan de slag te gaan met de weerkaarten.

1 | 2 | 3