Weather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at seaWeather at sea

Swan 47 Mandate

Mandate near BermudaMandate is een Swan 47, gebouwd in 1975 als eerste exemplaar van dit type op de werf van Oy Nautor in Pytersaari in Finland. Mandate is ontworpen door het befaamde ontwerpbureau Sparkman & Stephens in New York. De eerste eigenaar van Mandate was dhr. Morgan R. Barker in de VS, in 1991 is de boot gekocht door John en Betsie Cumming, ook in de VS.

Mandate was een bekende boot aan de oostkust van de VS. Zowel Morgan Barker als John en Betsie Cumming hebben meerdere keren de Bermuda race gezeild en Mandate is zelfs één keer als winnaar in haar klasse gefinished. Ook is regelmatig deelgenomen aan de Marblehead to Halifax race en de Anapolis to Newport race. Mandate heeft ook twee winterseizoenen in de Carieb doorgebracht. Mandate is een zeiljacht met een echte "racing pedigree".

´╗┐´╗┐Oversteek Atlantische Oceaan

Mandate is in de herfst van 2009 aangekocht in Bristol, Rhode Island in de VS. In het voorjaar van 2010 is de boot geprepareerd en in de zomer van 2010 is de boot naar Nederland gezeild, met een tussenstop op de Azoren. Het eerste deel van de tocht, van Newport naar Horta is afgelegd in 16 dagen. Op de Azoren is een tussenstop ingelast van een week, mede om enkele reparaties uit te voeren, maar ook om de WK-finale van Nederland tegen Spanje te kunnen bekijken.

De route over de Atlantische Oceaan van Newport via de Azoren naar Lemmer

Het tweede deel van de tocht, van Horta naar Lemmer is afgelegd in 12 dagen. In eerste instantie was het de bedoeling om een tussenstop in Falmouth (GB) te maken, maar omdat de reis zeer voorspoedig verliep is besloten in één keer door te varen naar Nederland.

Tijdens de overtocht bleek dat "Mandate" een echt zeeschip is, gemaakt voor de oceanen. De boot heeft een bijzonder goedmoedig en (daardoor) veilig zeegedrag. Er zijn tegenwoordig snellere boten, maar er zijn weinig boten die veiliger zijn dan een Swan 47. Echt traag is "Mandate" ook niet te noemen; we hebben in enkele etmalen meer dan 180 mijl afgelegd. Meer informatie over de oversteek over de Atlantische Oceaan is te vinden op het weblog dat voor, tijdens en na de tocht is bijgehouden.